GDPR-rådgiver: ”Man skal have styr på sin butik”

Anette Pedersen underviser ledige akademikere, HK’ere og IT-folk i persondataforordningen GDPR. Hun lærer dem at anvende den i praksis, og det er der behov for ude på arbejdspladserne.

Når en restaurantkok er på arbejde, tjekker han eller hun bl.a. temperaturen i køleskabet og udløbsdatoen på sine madvarer og skriver dem ned i sin logbog. Det sker for at leve op til fødevarekontrollens regler. Noget tilsvarende skal en virksomhed gøre for at følge reglerne i persondataforordningen GDPR.

”En virksomhed skal påvise, at den efterlever GDPR-reglerne. Den skal lave dokumentation for det, så den kan bevise det over for Datatilsynet,” siger Anette Pedersen, GDPR-rådgiver og underviser på kurset ”GDPR-koordinator og persondataspecialist”.

På dette jobrettede kursus lærer ledige akademikere, HK’ere og IT-folk på seks uger, hvordan man omsætter GDPR-reglerne i praksis. At der er behov for deres færdigheder, viser resultaterne fra de første kurser. En meget stor del af deltagerne er enten kommet i praktik eller fastansættelse.

Kursisterne har vist sig at være attraktive for arbejdsgiverne. På mange arbejdspladser har der manglet en bevidsthed om, at indførelsen af GDPR ikke bare var en engangsforeteelse, men en vedvarende proces, hvor man hele tiden skal passe på medarbejdernes og kundernes personlige data.

Tværfaglig disciplin

Kurset kan give flere forskellige faggrupper nyttige og jobrelevante færdigheder. Anette Pedersen understreger, at GDPR er en tværfaglig disciplin. Især i større virksomheder vil der være GDPR-styregrupper med ansatte fra både den juridiske afdeling, IT, HR og salg. Det viser, hvordan spørgsmålet om beskyttelse af persondata griber ind i alt. I mindre virksomheder vil der ofte være én person, der har flere kasketter på, og på kurset bliver deltagerne da også klædt på til at favne vidt.

Forordningen er vigtig, fordi lovgivningen kræver, at virksomheder beskytter persondata. Men som Anette Pedersen ser det, vil det fremover også være afgørende for virksomheders omdømme, om de behandler personlige oplysninger med ansvar og respekt.

”Man skal have styr på sin butik, for man har jo ansvaret for kundernes oplysninger, og man skal håndtere det professionelt. Hvis man som kunde ikke føler sig respekteret som individ, så kan resultatet jo blive, at man undlader at handle med virksomheden,” siger hun.

Læs mere om kurset her